zondag 2 juli 2006

BBQ: Smoked Rump Steak


Laatst hebben wij bij
Biologische veehouderij Romsicht een paar stukjes vlees gekocht. Vandaag was het de beurt aan de steaks van de 'dikke lende'. Ik heb deze steaks een uurtje gemarineerd in olijfolie, citroensap, een scheutje Balsamico, sjalot, knoflook, oregano, salie en rozemarijn.

Bij dit weer hoort natuurlijk BBQ. Om iets speciaals te doen heb ik vandaag Jack Daniels wood smoking chips gebruikt. Dit is een zak met brokjes van oude eiken vaten die gebruikt zijn om de Jack Daniels bourbon whiskey in te laten rijpen. Ik heb een paar handjes chips in water geweekt en vlak voor ik het vlees op het rooster leg deze spaanders over de kooltjes gestrooid. Door de rook van de chips krijgt het vlees een lekkere rooksmaak, en inderdaad je ruikt de whiskey nog een beetje.
Na 8 minuten grillen en 5 minuten rusten heb je dan een heerlijke steak. Stukje brood en een glaasje rosé erbij maakt het compleet.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

waar koop je die j-d chips ? ? ?

Caspar van Roelensteijn zei

Ik heb die Chips gekocht bij de Horseman Outfitter. Hij heeft een speciale site voor dit soort zaken. Kijk maar op http://www.outdoorcooking.nu/