donderdag 11 mei 2006

Hollandaise saus: Roux vs Smith


Zaterdag zijn we naar Zwolle geweest. Ik wilde heel graag even bij een goed gesorteerde kookspullen winkel (Oldenhof) snuffelen. Op de markt in Zwolle heb ook Asperges en een stuk wilde zalm gekocht. 's Avonds wilde ik dit opdienen met een lekkere Hollandaise saus erbij. Ik heb het recept van meesterkok Roux gevolgd. Echt in alle rust de klassieke manier gevolgd voor een Hollandaise saus en het resultaat was.... een pan boter met omelet klontjes er in.
Wat nu, ik wil toch een lekkere saus hebben. Gelukkig heb ik ook de Keukengeheimen boeken van Delia Smith.
Delia helpt mij door de saus niet op het vuur maar in een keukenmachine te maken. 2 dooiers met peper en zout 1 minuut draaien. In een pannetje een mengsel van 1 dessertlepel citroen en 1 azijn verhitten tot het gaat pruttelen. Machine aan en de hete vloeistof er langzaam bij gieten. Machine weer uit. 110 gram boter smelten en even laten pruttelen. Dit in een druppelstraaltje door de saus draaien tot alle boter is opgenomen en klaar is de saus.
Gelukkig heeft dit gewerkt en konden wij gaan smullen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik stem op Roux.