maandag 13 maart 2006

Aardperen


Vorige week heb ik van de markt een zak Aardperen (Topinamboer) meegebracht. Ik zag ze liggen bij de (biologische) groentenkraam en dacht "daar wil ik wel eens wat mee proberen".
Ik heb ze gebruikt in een warme salade met kip naar een recept van Gordon Ramsay. Heel leuk, en lekker, vond ik het eerst pocheren van de kipfilet in een bouillon met verse kruiden en daarna even aanbakken voor de kleur en het korstje. De aardperen heb ik geschild en gekookt en daarna in stukjes nog even in olie en boter gebakken. De salade van spinazie opgemaakt met de kip en de aardperen en voorzien van een vinaigrette met heel fijne sjalotten.
Het resultaat was een lekkere complete salade. De aardperen geven een prettige stevige bite, die mij doet denken aan een aardappel met een lichte notensmaak.

Bij het zoeken naar een plaatje kwam ik ook de Engelse naam tegen "Jerusalem artichoke", leuke naam ;-)

Geen opmerkingen: