zondag 2 januari 2011

No-Knead bread

De afgelopen paar maanden heb ik vaak brood gebakken. Niet met een broodbak machine (die staat al een jaartje werkloos on de kast) maar echt ambachtelijk brood. Ik vind het heerlijk om dit te doen. De geur van het versgebakken brood doet het water uit je mond lopen. Vorige maand kwam ik onderstaand filmpje tegen op Youtube. Hierin laat Jim Lahey, een bakker uit NY, aan Mark Bittman, culinair journalist van de New York Times zien hoe je brood maakt zonder kneden. Door het 18 uur te laten rijzen is kneden niet nodig. Ik heb dit een keer geprobeert en ben hier nu een enorme fan van. Heerlijk brood, mooie korst, mooie structuur en ... niet veel werk. Ik heb via Amazon het boek "my bread" van Lahey gekocht en maak nu diverse variaties. Wij eten geen ander brood meer.




- Posted using BlogPress from my iPad

3 opmerkingen:

Marjon zei

Heb dit recept al meer dan 2 jaar liggen, maar heb me er nog nooit toe kunnen zetten. Ziet er erg lekker uit. Is het in het echt ook zo lekker?

Caspar van Roelensteijn zei

Hoi Marjon, ik kan je niet terug mailen, dan maar zo. het brood is echt heerlijk. Veel beter dan wat je verpakt koopt. Het is ook niet zo groot en daardoor op voor dat het oud wordt. Net uit de oven, nog een beetje warm, met wat olijfolie en wat grof zout is het beste.
Caspar

Food Courts zei

Thanks for sharing all of your great recipes.